טיפול בפיסטולה בפי הטבעת בעזרת אנרגיית לייזר

לאחרונה הצטרפה ל"ארגז הכלים" הכירורגי לטיפול בפיסטולות פעולה חדשה ומבטיחה המשתמשת באנרגיית לייזר לריפוי הפיסטולה. בפעולה זו, אשר מתבצעת בחדר הניתוח בהרדמה קצרה, משתמשים בסיב גמיש המועבר דרך תעלת הפיסטולה ואשר מעביר אנרגיית לייזר הצורבת את דפנות התעלה. צריבה זו גורמת לצמצום מידי של תעלת הפיסטולה, ולריפויה לטווח ארוך. הקבוצה שפיתחה טכניקה כירורגית זו באיטליה פרסמה שיעורי ריפוי של כ-80% , שיעורי ריפוי גבוהים בהשוואה לטכניקות "מתונות" אחרות לטיפול בפיסטולה, שיעור סיבוכים נמוך מאוד וחזרה מהירה לפעילות יומיומית (לרוב תוך ימים בודדים).

פיסטולה פריאנאלית היא תעלה, מעין מנהרה, המקשרת בין פתח פנימי בתוך פי הטבעת לבין פתח חיצוני סמוך לפתח פי הטבעת. פיסטולה בפי הטבעת יכולה להיגרם כתוצאה מזיהום של אחת הבלוטות הנמצאות באופן תקין בפי הטבעת ולעתים נדירות יכולות להיות חלק ממחלת מעי דלקתית הנקראת קרוהן. התיקון העקרוני של פיסטולה פריאנאלית הוא כירורגי, באמצעות ניתוח לתיקון הפיסטולה. כעקרון, ההתייחסות הכירורגית לפיסטולה בפי הטבעת מתחלקת ל-2 קבוצות, לפי המרחק בין תעלת הפיסטולה לבין שרירי הסוגרים שסביב פי הטבעת.

כאשר מדובר בפיסטולות שאינן מכילות כמות ניכרת של שרירים בין מסלול הפיסטולה ובין העור סביב פי הטבעת, ניתן לבצע חיתוך פשוט של הרקמה בין העור לפיסטולה, עם שיעורי ריפוי גבוהים.

כאשר מסלול הפיסטולה כולל כמות ניכרת של שרירי הסוגרים, לא ניתן לחתוך רקמה זו מחשש לפגיעה ביכולת השליטה בשרירי הסוגרים. במקרים אלו יש להשתמש בטכניקה המשמרת את סוגרי פי הטבעת. ישנן מגוון של טכניקות משמרות סוגרים, וככלל ניתן לומר שככל שהשיטה "מתונה" יותר כך ההתאוששות ממנה קלה ומהירה יותר, ושיעור ההצלחה בתיקון הפיסטולה נמוך יותר, ולהפך.

רופאי קולופרו סרג'יקל גרופ עברו הכשרה על ידי ד"ר פאולו ג'אמונדו מאיטליה, ממפתחי שיטה זו, ביצעו עמו ניתוחים וקבלו תעודה המסמיכה אותם בביצוע ניתוחים אלו. חשוב לציין כי השיטה אינה מתאימה לכל מטופל עם פיסטולה ולכן חשוב להיבדק על ידי מומחה בתחום ולדון על אפשרות הטיפול המתאימה.