אי שליטה בסוגר פי הטבעת

ירידה ביכולת השליטה בסוגר פי הטבעת, המתבטאת בקושי בשליטה במעבר גזים או צואה, הוא אחד המצבים המביכים ביותר, היכולים לפגוע באיכות החיים באופן ניכר. קושי בשליטה אינו נדיר, אולם רבים מהסובלים ממצב זה אינם פונים לעזרה בשל המבוכה שהם חשים. מאחר שברוב המקרים טיפול נכון יכול לשפר את איכות החיים במידה ניכרת, חשוב לשוחח על נושא זה בפתיחות עם רופא המומחה לתחום זה.

מהם הגורמים העיקריים לחוסר שליטה?

קושי בשליטה בסוגר פי הטבעת יכול להתבטא במידות חומרה שונות. במקרים הקלים הפגיעה בשליטה יכולה להתבטא בחוסר יכולת לשלוט בגזים, ואילו במקרים הקשים יכול להיות חוסר שליטה מוחלטת ליציאה מכל סוג. בנשים, הסיבה השכיחה ביותר לפגיעה בשליטה היא נזק הנגרם לרצפת האגן בזמן הריון ולידה. קרעים סביב תעלת הלידה יכולים לפגוע בשרירים הטבעתיים שסביב פי הטבעת, ולחץ בזמן ההריון והלידה יכול גם לפגוע בעצבים השולטים בשרירים אלו. לעיתים יכול נזק זה לגרום לקושי בשליטה מייד לאחר הלידה, אולם במרבית המקרים הנזק אינו מלא והשרירים הנותרים יכולים למלא את החסר במשך שנים רבות. במצבים אלה נזק המתרחש בזמן לידה, יכול להתבטא בקושי בשליטה רק שנים או עשרות שנים לאחר מכן, כששרירי רצפת האגן נחלשים עם הגיל.

ישנם עוד מגוון של סיבות היכולות להוביל לקשיי שליטה בסוגר פי הטבעת, כולל ניתוחים באיזור פי הטבעת או דלקות באיזור זה, מומים מולדים נדירים בהם אין התפתחות תקינה של איזור פי הטבעת, ועוד.

בגיל מבוגר, שכיח כי שרירי רצפת האגן נחלשים, ופעמים רבות יכולת השליטה יכולה להחמיר עקב מחלות שונות השכיחות בגיל מבוגר כגון סכרת.

כיצד לאבחון את סיבת הפגיעה בשליטה?

שיחה גלויה עם רופא המומחה בתחום זה ובדיקה גופנית היא הצעד הראשון והחשוב ביותר באבחנה של סיבת הפגיעה בשליטה ובהכוונת הטיפול. לעיתים קרובות, ייעזר הרופא בבדיקות נוספות, כגון:

  •  מנומטריה – בדיקה אובייקטיבית של הלחץ המופעל על ידי שרירי פי הטבעת. הבדיקה מבוצעת על ידי צנתר דק המוחדר בעדינות לפי הטבעת, ואינה כואבת כלל.
  •  אולטרסאונד של פי הטבעת, המדגים את מבנה שרירי פי הטבעת.
  •  בדיקת העצבים המוליכים לשרירי פי הטבעת.

מה אפשר לעשות בכדי לשפר את איכות החיים?

אפשרויות הטיפול בקשיים בשליטה בסוגר פי הטבעת הן מרובות, ועל סמך תוצאות הבדיקות ניתן להתאים לכל מטופל או מטופלת את מסלול הטיפול המתאים ביותר עבורם. תחום הטיפול בהפרעות שליטה זכה בשני העשורים האחרונים להתקדמות רבה, וטכנולוגיות חדשות רבות פותחו על מנת לשפר את איכות החיים של מטופלים הסובלים מבעיה זו. חלק משיטות הטיפול אינן פולשניות, חלקן כוללות התערבות כירורגית פשוטה ברמת סיכון נמוכה, וחלקן כוללות ניתוחים יותר נרחבים.

  • במקרים קלים, שינוי הרגלי תזונה ותרגילים לחיזוק רצפת האגן יכולים לתת מענה הולם. לעיתים יש צורך בתרגול מסודר של השרירים (מעין פיזיותרפיה לשרירי פי הטבעת), בהדרכת מטפל או מטפלת המומחים לתחום זה, טיפול הנקרא ביופידבק.
  • קרעים במנגנון הסוגרים, כגון אלו שעלולים להיגרם במהלך לידה, יש לשקול בדרך כלל לתיקון כירורגי של הקרע. בניתוח מזהים את שני צידי השריר הטבעתי הקרוע ותופרים אותם שוב על מנת ליצור טבעת שלמה.
  • במקרים של חוסר שליטה קל עד בינוני, או במטופלים בעלי סיכון ניתוחי גבוה, ניתן להזריק לרקמה שסביב פי הטבעת חומרים מעבים, כגון סיליקון, המשפרים את איטום פי הטבעת. הזרקת חומרים מעבים היא פעולה כירורגית מינימאלית, ברמת סיכון נמוכה.
  • SECCA היא פעולה כירורגית חדשנית בה מועברת לרקמה שסביב פי הטבעת אנרגיית חום חד פעמית, הגורמת בהדרגה לעיבוי הרקמה, במטרה לשפר את איטום פי הטבעת. מדובר בפעולה כירורגית מינימאלית, ברמת סיכון נמוכה, היכולה להתאים במקרים של חוסר שליטה קל עד בינוני, או במטופלים בעלי סיכון ניתוחי גבוה.
  • קיצוב עצבי העצה Sacral nerve stimulation (SNS) היא טכניקה חדשה יחסית, בה מושתל קוצב המספק גירוי חשמלי לשורשי העצבים המעצבבים את רצפת האגן. הניסיון שהצטבר בפעולה זו בשני העשורים האחרונים מראה כי שיעור השיפור ביכולת השליטה גבוהה, ואחוז גבוה של המטופלים נהנים משיפור ניכר באיכות החיים.
  • קיצוב עצב פריפרי היא פעולה חדשה בה ניתן גירוי חשמלי לעצב סמוך לקרסול, מספר פעמים חוזרות. הפעולה עצמה היא פשוטה ובעלת סיכון מינימאלי, והניסיון בה מצטבר בימים אלו.
  • השתלת סוגר תותב: במקרים בהם שרירי הסוגרים אינם מתפקדים ואינם ניתנים לשחזור, ניתן כיום להשתיל סוגר תותב לפי הטבעת, המאפשר את חידוש השליטה. בניתוח מושתל תותב סיליקון מתנפח סביב פי הטבעת, היוצר לחץ סביב תעלת פי הטבעת, והאוטם את המעבר. למטופל יש יכולת שליטה בניפוח התותב, ויכול לפתוח את טבעת הסיליקון המתנפחת בעת צורך להתרוקן.
  • בעבר, חולים שלא ניתן היה לשפר את איכות חייהם באמצעים הנ"ל וסבלו מפגיעה קשה באיכות חייהם, נזקקו לעיתים לסטומה, שהיא שקית המוצמדת לדופן הבטן ובה נאספות היציאות. כיום ישנה התקדמות רבה בטיפול בחוסר שליטה וברוב המכריע של המקרים ניתן להימנע מסטומה.

מטרת הטיפול במקרים של פגיעה בשליטה בסוגר פי הטבעת היא לשפר את איכות חיי המטופלים, ולכן, שיחה גלויה בין רופא המומחה לתחום זה למטופל/ת, הערכת מידת הפגיעה באיכות החיים, ודיון משותף באפשרויות הטיפול הכרחי לצורך השגת תוצאה אופטימאלית.

מהי כירורגיה קולורקטלית

כירורגיה קולורקטאלית היא ענף (תת התמחות) בכירורגיה העוסק בטיפול בבעיות פרוקטולוגיות (מחלות פי הטבעת) ובמחלות של המעי. תחום הפרוקטולוגיה כולל טיפול בבעיות שכיחות כגון טחורים, פיסורה, סינוסים פילונידאליים, פיסטולות סביב פי הטבעת, קושי בשליטה ביציאות, ועוד. מחלות המעי כוללות בין היתר גידולים של המעי, דלקות שונות של המעי, ובעיות תפקודיות שונות.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת.