הכול אודות טחורים

 טחורים הינם הסיבה השכיחה ביותר לפניה למרפאה פרוקטולוגית בשל תלונות שקשורות לאזור פי הטבעת. מומלץ להיבדק אצל כירורג מומחה לתחום זה, מאחר שתלונות דומות יכולות להיגרם גם עקב בעיות אחרות. קיימות כיום שיטות טיפול שהכאב בהם מועט, ומאפשרות שיפור באיכות החיים.

 מה היא תופעת הטחורים? 

טחורים הם מעין "כריות" המכילות כלי דם קטנים מרובים, הנמצאים בתעלה האנאלית (פי הטבעת), ובאופן תקין משפרים את יכולת האטימה של פי הטבעת. לכל אדם 3 קבוצות של טחורים. הטחורים מתחלקים לשתי קבוצות לפי המיקום שלהם: טחורים חיצוניים הנמצאים בחלק החיצוני של פי-הטבעת ונראים כבליטת עור, וטחורים פנימיים הנמצאים בחלקה הפנימי של התעלה האנאלית ואינם נראים מבחוץ. יותר ממחצית האוכלוסייה תפתח תלונות כלשהן הקשורות בטחורים אחרי גיל 30, למרות שגם אנשים צעירים יותר יכולים לסבול מטחורים. פעמים רבות, הפניה לרופא טחורים להתייעצות נעשית זמן רב לאחר הופעת התלונות.

 

מה הם הגורמים להיווצרות טחורים?

אין בידינו הסבר מדויק מדוע אדם אחד יסבול מטחורים בעוד אחר לא יסבול, אך קיימות מספר סיבות היכולות לגרום להיווצרותם: הגורם המשמעותי ביותר הוא מאמץ ממושך בזמן יציאות ו/או ישיבה ממושכת בשירותים לאורך תקופה ארוכה. גורמים נוספים הינם גיל, עצירות או שלשול כרוני, הריון, פעולת מעיים שנגרמת ע"י שימוש ממושך במשלשלים וחוקנים, ומאמץ גופני ממושך, כולל נשיאת משאות כבדים והרמת משקולות בקביעות.

מלאות של ורידי הטחורים ולחץ ממושך גורמים להתרחבותם ודופן הורידים נעשה דק יותר ומדמם בקלות. לחץ ממושך מחליש את הקיבוע של הטחורים למקומם האנטומי, וגורם להם לאבד את המיקום התקין בתוך התעלה האנאלית, היוצר בלט של הטחורים.

מה הם התסמינים?

דימום טרי בעת יציאה שיכול להיות קל ולהראות בניגוב, או חמור יותר ולהופיע באסלה. לעיתים רחוקות דמם כזה ילווה בחולשה, סחרחורות ויגיע לכמות המסכנת חיים. בלט או נפיחות של רקמה דרך פי הטבעת בעת היציאה ולאחריה. תסמינים נוספים הינם אי נוחות, רגישות, כאב, גירוי וגרד באזור פי הטבעת.

כיצד נעשה האבחון?

חלק מהתופעות המאפיינות את הטחורים יכולות להופיע גם במחלות אחרות של מערכת העיכול ולכן בכדי להגיע לאבחנה נכונה, ולהתאים טיפול שיכול להקל על התלונות ולשפר את איכות החיים חשוב להתייעץ עם רופא מומחה בתחום.

כיצד מטפלים בטחורים?

מניעת עצירות ויציאות קשות מהווה את הבסיס החשוב ביותר לטיפול על ידי רופא טחורים. גם שלשול יכול להחמיר טחורים, והיציאה הטובה ביותר היא בעלת מרקם "ספוגי". ריכוך היציאות באופן קבוע הוא הבסיס לטיפול גם אם נוספים לכך טיפולים נוספים. כלכלה עשירה בסיבים (ירקות, פירות, דגנים) ושתייה מרובה של 8-10 כוסות ליום. ניתן גם להיעזר בתוספי סיבים טבעונים מרוכזים (מומלצים תוספי סיבים על בסיס פסיליום, שאינם מצריכים מרשם רופא) או במרככי צואה אחרים, כגון שמן פרפין. כמו כן מומלץ להימנע מישיבה ממושכת וממאמץ יתר בשירותים. אם היציאה אינה מתרחשת בזמן סביר, מומלץ לשוב שנית מאוחר יותר. טיפול באמצעות נרות, משחות מקומיות ואמבטיות ישיבה במים פושרים מספר פעמים ביום מקל על התסמינים.

קשירת טחורים משמשת לטיפול בטחורים פנימיים גדולים. זוהי פעולה יעילה עם סיכון נמוך שיכולה לשפר את איכות החיים, ולעיתים יש צורך לחזור עליה מספר פעמים. הטיפול מתבצע במסגרת המרפאה ובד"כ אינו כואב מאד משום שבאזור הקשירה יש מעט עצבים. הקשירה מתבצעת בעזרת מכשיר מיוחד, שמניח גומייה זעירה על הטחור הפנימי, ובעזרתה חוסמים את אספקת הדם. הטחור והגומייה נופלים לאחר מספר ימים והמקום נרפא בד"כ תוך שבוע-שבועיים. הטיפול גורם לעיתים לתחושת אי- נעימות, לדמם קל וכאב קל בימים הראשונים.

צריבה באמצעות קרן לייזר גורמת לכוויה בחלקו הפנימי של הטחור, הגורמת לכיווץ כלי-הדם של הטחור ויוצרת צלקת המכווצת את הטחור.

ניתוח מוצע לחולים עם סבל ניכר מטחורים, בהם הטיפולים שהוזכרו עד עתה לא הועילו, או חולים שאינם מעוניינים בטיפולים אלו. חשוב לציין כי ברוב המקרים הניתוח מיועד לשפר את איכות החיים, וההחלטה עליו צריכה להתקבל על ידי המטופל והרופא המטפל במשותף. הניתוח לכריתת הטחורים נעשה בהרדמה כללית או אזורית. תקופת ה החלמה בבית יכולה להמשך כשבועיים-שלושה. התקופה הראשונה לאחר הניתוח מאופיינת בכאבים באזור הניתוח, בעיקר בעת היציאות, וחשוב להקפיד על השימוש במרככי יציאות ובמשככי כאבים. הניתוח יעיל באחוזים גבוהים מאד ושיעור הסיבוכים בו נמוך.

ניתוח באמצעות מכשיר סיכות, שאינו כורת את הטחור אלא משיב אותו למקומו התקין בתעלה האנאלית. ניתוח זה אינו מתאים לכל החולים, אלא לאלה שנבחרו בקפידה לטיפול זה. שיעור ההצלחה נראה דומה לשיטה המסורתית, שיעור הכאב לאחר הניתוח קטן והחזרה לפעילות יומיומית מהירה יותר.

ניתוח הכולל קשירה מונחית אולטרה סאונד של כלי הדם המזינים את הטחורים. מתאים לחולים עם טחורים מדממים לא גדולים. שיעור הכאב לאחר הניתוח קטן והחזרה לפעילות יומיומית מהירה.

רופא טחורים – יש דבר כזה?

טחורים הינה תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה ועם זאת ייתכן שוני רב בהופעתה אצל חולים שונים וכך גם דרכי הטיפול בהם.

רופא טחורים הוא ביטוי עממי יותר ואותו רופא הוא בעצם פרוקטולוג מומחה המכיר היטב את ההבדלים בין ההופעות וממליץ על הטיפול הנכון ביותר עבור טחורים פנימיים או חיצוניים והאם יש צורך בניתוח או בטיפול תרופתי.