טיפול בפיסטולות אנליות בחולי קרוהן באמצעות השתלת תאי גזע

האמצעי החדשני שהוכח לטיפול בפיסטולות פריאנליות: השתלת תאי גזע  "השיטה מוכיחה את עצמה, ובזכותה חולים שבו לפעילות סדירה" אומרת הפרופ' חגית טולצ'ינסקי. ומה לגבי יתר הטיפולים?

הטיפול נתפס אולי כחלק מהרפואה העתידנית, אך הוא קיים כבר היום, כשההצלחות נחשבות למוכחות. "הטיפול בתאי הגזע, בתחום הפיסטולות הפיראנליות אך לא רק, הוא טיפול מוכח ויעיל שכבר מיושם בשטח ובזכותו חולים רבים הצליחו להתפטר מהמחלה שקודם לכן הגבילה אותם מאד", אומרת ל'המודיע'  הפרופסור חגית טולצ'ינסקי, רופאה בכירה ומנהלת היחידה לכירורגיה של הקולון והרקטום, בחטיבה הכירורגית, המרכז הרפואי ת"א, הנחשבת לרופאה מומחית מובילה בתחום.

פיסטולות פריאנאליות, שנחשבות לגורם הפוגע באיכות החיים בעיקר כשמדובר בחולי קרוהן, הן קשות לטיפול. כלומר, ניתן היה למצוא פתרונות שיכלו למנוע את הכאבים, אך לא לרפא את הפיסטולות באופן מוחלט. כעת, אומרת טולצ'ינסקי, "אנו כבר מדברים במונחים אחרים, מדברים כבר על טיפול שמצליח לסגור את הפיסטולה ביותר ממחצית החולים".

מה הן פיסטולות פריאנאליות? ובכן, על המחלה כבר הרחבנו בעבר בכתבה נפרדת, אך הפעם ניגע בפיסטולות פריאנליות שמעיקות בעיקר על חולי הקרוהן. מדובר במחלת מעי שבעבר נחשבה לשכיחה פחות (או אם נדייק: אובחנה פחות, בעוד שהרבה סבלו ממנה אך לא ידעו לאבחן אותה), אך היום יותר ויותר בני אדם לוקים בה. שכיחותה של הקרוהן בעולם המערבי הולכת וגוברת בשנים האחרונות, והיא פוגעת בעיקר בבני 15-30. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שילוב של רקע גנטי וגורמים סביבתיים.

חולי הקרוהן מתמודדים לרב עם כאבי בטן ושלשולים, שגורמים לפגיעה בתיאבון ובאכילה, ולעיתים הם נאלצים להתמודד עם פיסטולות פריאנאליות. ש', שאובחן כחולה בקרוהן, הוא אדם צעיר, בן 25 בס"ה, אך מעיד שהמחלה הצליחה להגביל אותו. "עם מחלת הקרוהן עצמה הצלחתי להתמודד. קיבלתי טיפול יעיל, ידעתי מה לאכול ומה לא, וכך הצלחתי להתנהל עם המחלה. אך אז התחלתי לסבול מכאבים שנלוו אליהם חום גבוה. הרופא אבחן שיש לי פיסטולה שפגעה בתפקוד והפכה אותי לנכה, על כל המשתמע".

ש' מספר כי "לא יכולתי לשבת, היציאות הפכו בכלל לסיוט. ומה שהטריד בעיקר היא שלרפואה לא היה מה להציע לי. קיבלתי כדורים שהפחיתו את הכאב אך לא ריפאו את המחלה. התמודדתי עם תופעות שמוכרות אולי לעת זקנה ובמצבים סיעודיים, וזה כאשר אני בן 25 בס"ה. 'לא נעים' זו אפילו לא הגדרה שיכולה לשקף את התחושה".

כשהזיהום גורם לכאב

המחלה ממנה סבל ש', היא מחלה פריאנאלית ששכיחה בחולי הקרוהן, אך לא בלעדית להם ויכולה להתרחש גם אצל אחרים, מסבירה פרופ' טולצ'ינסקי. המעורבות הפריאנאלית במחלת קרוהן יכולה לכלול מחלות שונות כמו פיסורה, פיסטולה (תעלה שמתחילה בדופן המעי ופורצת בפתח העור) ומורסה (אבצס). הפיסטולה בעיקר היא תופעה כרונית שעשויה להתלוות לקרוהן, כאשר  50%-30% מהחולים יסבלו ממנה. ככל הנראה מדובר בתוצאה של כיב דלקתי, שחודר דרך כל שכבות המעי באזור ומגיע עד לתת-העור. כך עם הזמן נוצרת הפיסטולה – תעלה שמתחילה במעי, ופורצת על פני העור.

המחלה מתאפיינת בהיווצרות מורסות ופיסטולות מורכבות, שמעבר להיותן כואבות הן גורמות להפרשות תמידיות, לגירוי של העור סביב פי הטבעת ובכך לאי נוחות ניכרת, דבר, שכפי שמגדיר זאת ש', "הופך כל יציאה החוצה מהבית ומגע עם אנשים מבחוץ למבצע מורכב עד בלתי אפשרי".

מבחן הלולאה

בכדי לטפל בפיסטולות ישנן כמה דרכים מוכרות: הראשונה היא ניתוח פיסטולוטומיה שבו מזהים בבדיקות הדמיה את נתיב הפיסטולה, פותחים אותו וחותכים את העור שמעליו. כתוצאה מכך הפיסטולה נסגרת. הניתוח עלול לגרום לסיבוכים כגון אי שליטה. ניתוח זה מתאים רק לפיסטולות שיטחיות ובחולי קרוהן הפיסטולות הן בד"כ מורכבות, ולכן כמעט ואינו מבוצע בחולי קרוהן.

פעולה כירורגית נוספת היא הכנסה של חוט לאורך התעלה שבסופו יוצרים לולאה. הלולאה, כמה פשוט, מונעת את הצטברות המוגלה ובכך מפחיתה מאוד את הכאבים. עם זאת, למרות שהלולאה בעצם דואגת למניעת היווצרות אבצס, יש לכך גם מחיר שכן הלולאה מפריעה לנתיב הפיסטולה להיסגר. כדי לסגור את הפיסטולה יש לרפא את הדלקת, ולשם כך נעשה שימוש בתרופות שמשנות את פעילות המערכה החיסונית (אימונומודולטוריות), או בתרופות ביולוגיות. הבעיה, שהתרופות הללו לא תמיד יעילות.

כשהשומן הופך לרקמה

מה שכן נחשב כיום ליעיל היא השיטה החדשה של הזרקת תאי גזע. מדובר בשיטה חדשנית כאשר המרכזים המובילים לטיפולים אלו ממוקמים בספרד, אך לאחרונה החלו לבצע אותם גם בארץ כשההכנה של התכשיר נעשית בספרד, משם נשלח החומר לארץ, והטיפול עצמו נעשה בכמה מבתי החולים בארץ.

הטיפול מבוסס על הזרקת תאי גזע לאורך נתיב הפיסטולה, כאשר ההליך מבוצע בניתוח שנעשה בהרדמה כללית. "את התאים", מסבירה פרופ' טולצ'ינסקי "מפיקים מרקמות שומן שנלקחות בניתוח לשאיבת שומן שנעשה למטרה קוסמטית. התאים הללו שמוזרקים לעור מפחיתים את הדלקת סביב הפיסטולה ובכך מסייעים לסגירת הפיסטולה".

למרות שהטיפול מוגדר חדשני, יחסית, הוא נחשב ליעיל ביותר לסגירה ארוכת טווח של הפיסטולה. לפי מחקר שפורסם בדצמבר בכתב העת LANCET  שכלל 289 מטופלים מ-49 מרכזים רפואיים באירופה ובישראל שסבלו מקרוהן ומפיסטולה עקשנית ומורכבת, מתברר כי מחציתם עברו ניתוח לניקוז וניקוי נתיב הפיסטולה והזרקת תאי גזע אליו – ואצל 56% מהם כך הוא נסגר, זאת לעומת 38% מתוך מחצית המטופלים שעברו ניתוח לניקוז וניקוי נתיב הפיסטולה בלבד.

עם זאת, גם כאשר הטיפול נעשה במתכונת זו, עדיין מדובר בשילוב של ניתוח + תרופה. השיטה המוכחת ביותר לריפוי מבוססת על של שילוב של הזרקת תאי גזע בנוסף לצריכת תרופה ביולוגית, דבר שמעלה משמעותית את אחוזי ההצלחה בסגירת נתיב הפיסטולה. כמו כן, נכון להיום הטיפול ניתן רק לחולי קרוהן שסובלים מפיסטולה פריאנאלית מורכבת, ולא לאלו שמתמודדים עם הפיסטולה בלא הקרוהן. וגם אז, רק אם אתם מצויידים בפוליסה שתיתן את הכיסוי לטיפול היקר, שנכון להיום אינו כלול בסל התרופות.

כך או כך, ש', שעבר את התהליך לפני כשנתיים ומאז נרפא מהמחלה, אומר אמנם שהתהליך לקח זמן והריפוי לא אירע מיד, אבל "נכון להיום התקופה הזו מאחורי. אני יכול לומר שאיכות החיים שלי השתפרה מאד, והמחלה על תסמיניה הקשים והכואבים כבר שייכת לעבר". הוא אמנם נדרש להמשיך ולצרוך את התרופות האנטי דלקתיות, אך התופעות הקשות כבר אינן קיימות, וזאת, לדבריו, בזכות השיטה החדשנית שהביאה לריפוי.

"זהו הדור החדש של הטיפול בפיסטולה", מסכמת הפרופ' טולצ'ינסקי שמסכמת כי "השיטה הוכחה כיעילה בטיפול בפיסטולות פריאנאליות שפגעות בעיקר בחולי הקרוהן, אך אין לי ספק שהתחום הזה יתרחב והוא עוד יוכח כמוצלח גם בריפוי פיסטולות בחולים אחרים".