מחלת סעיפים (דיברטיקולוזיס) של המעי הגס

 סעיפים (דיברטיקולים) במעי הגס הם מעין כיסים צידיים המתבלטים מדופן המעי הגס החוצה. הסעיפים נוצרים עקב שינויים במבנה דופן המעי הנפוצים באוכלוסיה המערבית, ושכיחותם הולכת ועולה עם הגיל. סעיפים שכיחים יותר בחלקו השמאלי של המעי הגס, ובעיקר בקטע הנקרא “סיגמואיד”, אבל יכולים להיווצר בכל חלק של המעי הגס. נראה כי תזונה דלה בסיבים, המקובלת בעולם המערבי, גורמת לעליית לחץ בתוך המעי הגס וליצירה של סעיפים לאורך השנים.

מהם הסימפטומים למחלת סעיפים במעי הגס?

רוב האנשים שיש להם סעיפים במעי הגס, אינם חשים בכך כלל והדבר אינו מפריע לאיכות חייהם.

כאשר נוצרת דלקת באחד הסעיפים, יכול כל מקטע המעי המכיל את הסעיף להיות מודלק (מצב המכונה “דיברטיקוליטיס”). מצב זה יכול להתבטא בטווח רחב של סימפטומים: כאבי בטן שמאלית תחתונה, חום, תחושה כללית רעה, בחילות והקאות. במקרים קיצוניים יכולה דלקת כזו לגרום להתנקבות של המעי ולדלקת מפושטת בבטן ואז להחמרה בסימפטומים ולכאב מפושט בכל הבטן.

סיבוך פחות שכיח הוא דימום מאחד הסעיפים אל תוך המעי הגס, שמתבטא בדימום טרי דרך פי הטבעת.

כיצד מטפלים במחלת סעיפים?

כאשר הסעיפים במעי לא גורמים לשום סבל או סיבוכים, אין צורך לטפל בהם. מומלץ לשמור על כלכלה עשירה בסיבים תזונתיים, כגון ירקות, לחם מחיטה מלאה וכדו’ (מומלץ לקבל יעוץ דיאטנית מסודר או טיפול טבעי שמשלב הדרכת תזונה), בכדי להאט את התקדמות מחלת הסעיפים.

כאשר ישנם כאבים חזקים או סימני דלקת יש צורך להיבדק על ידי רופא. דלקות קלות יכולות להיות מטופלות באנטיביוטיקה דרך הפה, אולם דלקות קשות יותר דורשות אשפוז ואנטיביוטיקה תוך ורידית. לעתים רחוקות הדלקת מחמירה למרות הטיפול התרופתי, ואז יש צורך בניתוח דחוף על מנת לכרות את הקטע החולה.

מתי יש צורך בניתוח?

ניתוח דחוף אינו שכיח בחולים עם מחלת סעיפים. ורק במקרים של דלקת קשה, התנקבות התהליך הדלקתי לתוך חלל הבטן, או דמום בלתי נשלט יש צורך בניתוח דחוף.

פעמים רבות בזמן הניתוח הדחוף לא ניתן לחבר את שני קצוות המעי (שלפני ואחרי המקטע הנכרת), ויש צורך להתקין סטומה, שהיא לרוב זמנית. סטומה היא לולאת מעי שיוצאת דרך דופן הבטן לעור ומסביבה שקית המוצמדת לדופן הבטן ובה נאספות היציאות. לאחר מספר שבועות, כשהאיזור מחלים, ניתן לסגור את הסטומה בניתוח נוסף.

ניתוח מתוכנן מוצע פעמים רבות כאשר יש התקפים חוזרים של דלקות על רקע מחלת סעיפים, וזאת במטרה למנוע דלקות נוספות בעתיד, ולהקטין את הסיכוי לניתוח דחוף ולסטומה זמנית.

בניתוח כורתים את האיזור עם הסעיפים, מתוך שאיפה לחבר את המעי שלפני איזור זה אל המעי לאחריו. בדרך כלל תפקוד המעיים והיציאות לאחר הניתוח לא שונה במידה רבה מזה טרם הניתוח. למידע נוסף על ניתוח רובוטי במעי הגס>>

מהי כירורגיה קולורקטלית

כירורגיה קולורקטאלית היא ענף (תת התמחות) בכירורגיה העוסק בטיפול במחלות של המעי ובבעיות פרוקטולוגיות (מחלות פי הטבעת). תחום הפרוקטולוגיה כולל טיפול בבעיות שכיחות כגון טחורים, פיסורה, סינוס פילונידאלי, פיסטולות סביב פי הטבעת, קושי בשליטה ביציאות, ועוד. מחלות המעי כוללות בין היתר גידולים של המעי, מחלות דלקתיות של המעי, ובעיות תפקודיות שונות.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת